تفاوت آبرسان و مرطوب کننده

نویسنده: ملیحه ایزی
نظرات 0
star_rateامتیاز مقاله 0

آبرسان و مرطوب کننده دو نیاز متمایز مراقبت از پوست هستند. ترکیبات آبرسان موجود در محصولات مراقبت از پوست، آب را به بیرونی ترین لایه پوست جذب می کنند، در حالی که مواد مرطوب کننده پوست را چرب می کنند تا از خروج آب جلوگیری کنند.

بسیاری از محصولاتی که به عنوان "مرطوب کننده" به بازار عرضه می شوند، هم خاصیت مرطوب کنندگی و هم خاصیت آبرسانی دارند. علاوه بر این، از آنجایی که هیچ منبع قابل اعتمادی در مورد تعریف مرطوب‌کننده در بین متخصصان وجود ندارد، برخی مواد آبرسان را به عنوان مرطوب‌کننده طبقه‌بندی می‌کنند.

ممکن است افراد ندانند که در روتین مراقبت از پوست خود به آبرسان نیاز بیشتری دارند یا مرطوبت کننده، اما این موضوع همیشه هنگام انتخاب محصولات ضروری نیست. انجمن آکادمی پوست آمریکا (AADA) توصیه می کند که افراد محصولاتی را که برای نوع پوستشان فرموله شده اند، مانند خشک یا چرب، انتخاب کنند.

یک راه ساده برای تمایز این اصطلاحات این است که به یاد داشته باشید که آبرسان به آب اشاره دارد در حالی که رطوبت به روغن اشاره دارد. محصولات مراقبت از پوست از مواد مختلفی برای آبرسانی یا مرطوب کردن پوست استفاده می کنند. برخی از مواد، مانند مرطوب کننده ها، هر دو را انجام می دهند.

آبرسان

موادی هستند که با جذب آب از محیط به پوست، رطوبت پوست را افزایش می دهند. آنها همچنین آب را از لایه‌های عمیق‌تر پوست به نام درم می‌گیرند و آن را به بیرونی‌ترین لایه پوست به نام اپیدرم می‌رسانند.

نمونه هایی از ترکیبات آبرسان عبارتند از :
    عسل
    ژلاتین
    اوره
    سوربیتول
    پانتنول
    گلیسرین
    اسید هیالورونیک
    آلفا هیدروکسی اسیدها

مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی چون استرها و روغن های گیاهی در برمی‌گیرند. این مواد روی پوست لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که مانع از خارج شدن آب می‌شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

 انواع دیگر مرطوب کننده ها عبارتند از:

    انسدادها: روغن ها و لیپیدهایی هستند که لایه ای روی پوست تشکیل می دهند تا از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. به عنوان مثال می توان به نفت خام، موم زنبور عسل، روغن معدنی و لانولین اشاره کرد.
    نرم کننده ها: اینها عملکرد سد پوست را تقویت کرده و باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می شوند. به عنوان مثال می توان به اسیدهای چرب و الکل های چرب اشاره کرد.
    جوان‌کننده‌های پروتئین: اینها پروتئین‌هایی هستند که پروتئین‌های ضروری را که ممکن است پوست را جوان‌سازی کنند، دوباره پر می‌کنند. به عنوان مثال می توان به کلاژن، کراتین و الاستین اشاره کرد.

چگونه بفهمیم پوست به مرطوب کننده نیاز دارد یا آبرسان؟

بسیاری از محصولاتی که به عنوان مرطوب کننده برچسب گذاری شده اند، علاوه بر نرم کننده ها و انسدادهای مرطوب کننده، حاوی مواد آبرسان هستند. هر یک از انواع مواد دارای مزایای متفاوتی هستند، بنابراین بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ترکیبی از هر سه را دارند.

موارد استفاده آنها :

    مرطوب کننده ها: برای پوست های خشن، ضخیم، پوسته پوسته یا خیلی خشک
    نرم کننده ها: برای پوست های خشن و خشک و مراقبت های معمول از پوست
    انسداد: برای پوست بسیار خشک و جلوگیری از درماتیت آتوپیک، که یک بیماری مزمن قرمز و خارش پوست است.

در میان این سه نوع ماده، نوعی همپوشانی در نوع پوست آنها وجود دارد. یک متخصص پوست می تواند این موضوع را مرتب کرده و به افراد بگوید که آیا پوست آنها به رطوبت، هیدراتاسیون یا هر دو بیشتر نیاز دارد. این متخصصان همچنین می توانند برای محصولات خاصی که این نیازها را برطرف می کنند، پیشنهاداتی ارائه دهند.

پوست چقدر به آبرسانی نیاز دارد؟

یک مطالعه کوچک در سال 2015، منبع معتبری را بررسی کرد که چگونه مصرف روزانه آب از غذاها و نوشیدنی ها بر پوست افراد تأثیر می گذارد. در میان 49 زن سالم، ویژگی‌های پوست افرادی که آب بیشتری مصرف می‌کنند و افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، مقایسه شد.نتایج نشان داد که مصرف آب بیشتر در برخی از ویژگی های پوست تفاوت ایجاد می کند اما در برخی دیگر تفاوت ایجاد نمی کند.

هنگامی که مردم آب بیشتری مصرف می کردند، هیدراتاسیون در اپیدرم - بیرونی ترین لایه پوست - افزایش می یابد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که مصرف بیشتر آب تأثیر مثبتی بر فیزیولوژی پوست دارد. علیرغم این یافته، آنها مقدار بهینه آب مصرفی روزانه را یادداشت نکردند.

با این حال، یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2010، 3000 میلی‌لیتر آب در روز برای مردان و 2200 میلی‌لیتر برای زنان توصیه کرد. این معادل 101 اونس برای مردان و 74 اونس برای زنان است. از آنجایی که 1 فنجان حاوی 8 اونس است، این بدان معناست که توصیه روزانه برای مردان 12 فنجان و برای زنان 9 فنجان است.

اما فراموش نکنید، آب به تنهایی نمی‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. احتمالا شما هم متوجه شده‌اید زمانی‌که از حمام خارج می‌شوید، آب باقیمانده روی بدن شما تبخیر می‌شود و به همراه آن چربی طبیعی پوست شما هم از بین می‌رود.در حقیقت، هرچه بیشتر پوست‌تان را بدون استفاده از مرطوب کننده و یا کرم آبرسان پوست بشویید، پوست شما بیشتر به خشکی می‌گراید.

نظرات
نظر خود را درج کنید
نظر شما با موفقیت اضافه شد پس از تایید مدیر نمایش داده می شود
You must be logged to enter comment!
خطایی رخ داده است می توانید با ما در تماس باشید
نام شما:
ایمیل خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید